yoga

Yoga – bevegelse, pust og tilstedeværelse i kropp og sinn

Yoga er med på å mykne opp muskler og ledd som igjen skaper mer rom og bevegelighet i kroppen – i tillegg til at yogapraksis skjerper konsentrasjonen og roer sinnet.

FOR UNGDOM OG VOKSNE

Yoga er bra for alle mennesker – gammel som ung, og fungerer som et godt supplement til dans fordi fysisk yoga skaper mer styrke og bevegelighet i kroppen. I tillegg øker yogapraksisen konsentrasjonsevnen, og den gir ro til kropp og sinn. Yoga gjør oss bedre rustet til både hverdagslige gjøremål og trening, og virker også forebyggende mot belastningsskader og slitasje.

Yogaen som undervises på ballettskolen, er ment som et supplement til dansende ungdom og voksne, men man behøver ikke å danse for å melde seg på partiet. Undervisningen vil tilrettelegges til hver enkelt elev, slik at alle får utbytte av timen – uavhengig av hvor myk/stiv man er i kroppen.

Påkledning

Tøy det er godt å bevege seg i, tettsittende eller løst. I den dynamiske Yin Yang Yogaklassen er det best å være barbent, og man blir også varm, så det er lurt å bruke tøy man kan svette i. I Yin yogaklassene gjøres mesteparten av øvelsene sittende eller liggende, og man blir ikke svett, så det kan være lurt å kle seg lag-på-lag, og også å ha sokker på, så man ikke fryser på føttene.

Utstyr

Ballettskolen har nødvendig utstyr som matter, blokker, belter, tepper og puter, men hvis du har din egen yogamatte eller annet utstyr du liker å bruke, så ta det gjerne med.

YIN YOGA OG YIN YANG YOGA

I Yin yoga-klassene gjør vi alle øvelsene sittende eller liggende, og fokus er først og fremst på hofter, bekken, ryggsøyle, skuldre og brystområdet. Fokuset i stillingene er å tøye muskulatur og ledd, og vi jobber med å åpne og å få bedre flyt i bindevevet til de primære leddene. På denne måten kommer vi dypere og lengre ned i stillingene, og vi får en mykere og mer bevegelig kropp. Yogastillingene holdes over tid – gjerne 5 minutter eller mer, og øvelsene utføres sakte. Vi bruker hjelpemidler som f.eks. yogaputer, belter og klosser slik at vi kan hvile oss inn i stillingene, og på den måten hjelpe kroppen til å gi slipp på spenninger. Vi har fokus på pust, men den ikke er så «styrt» som i andre former for yoga. Yin yoga-praksis over tid gjør deg mykere og mer fleksibel, og den virker forebyggende mot belastningsskader og slitasje. På denne måten er Yin yoga et veldig fint supplement til dansetrening og andre former for styrke-/fleksibilitetstrening.

I Yin Yang yoga-klassene kombineres den rolige Yin yogapraksisen (som man gjerne gjør på starten og slutten av klassen), med en mer dynamisk og kraftfull yoga, bestående av stående yogastillinger og styrkende Vinyasa (flyt)-sekvenser. I yang yoga praksis blir man varm og svett, og man får opp pulsen. Kombinasjonen Yin Yang yoga er spesielt gunstig for dansere og andre idrettsutøvere, fordi praksisen øker både styrke og mykhet/bevegelighet i muskler og ledd.

KURS:

Yin Yoga fra 15 år

Yin & Yan Yoga fra 13 år